Sportsedans met een ziel worden niet ‘zomaar’ met uitsterven bedreigd. Nu de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio officieel uit productie is gehaald, zijn ze definitief ter ziele gegaan. Lang kunnen we daar niet treurig over zijn, want… Zie hier een jonge Alfa Giulia Q: de laatste der Mohikanen! Compleet met de meest recente specificatie en door ons nieuw geleverd aan zijn 1e en enige eigenaar. Compleet met Harman/Kardon audio, adaptieve cruise control en Apple CarPlay. En hoe mooi is het dan dat we dit alles in een Grigio Vesuvio carrosserie hebben kunnen gieten? Leve de sportsedan met bezieling!
Exterieur De echte kenner zal het laatste modeljaar van de Giulia Q met zijn of haar ogen dicht herkennen. Toch kunnen we het niet laten om kort de highlights te doorlopen. Met de nadruk op ‘lights’, want de herziende indeling van de koplampunits behoren toch wel tot de meest karakteristieke veranderingen. De 3 afzonderlijke LED-elementen per unit doen oude Alfa-tijden herleven, met de iconische 159 nog vers in ons geheugen. De donkere achtergrond van diezelfde koplampen zijn op hun beurt helemaal in lijn met de “smoked” achterlichten vanachter helder glas, alsmede de antracietkleurige Leggera-velgen, donkere Scudetto grille, dito spiegelkappen en vele carbon exterieurdetails. Onder andere de frontlip, side skirts en kofferklepspoiler zijn carbon-made. Het contrast met de geweldige Grigio Vesuvio lak is beeldschoon en weet iedereen te boeien. Wel óf geen autofanaat. Al denken we zeker te weten tot welke categorie de lezer behoort…
Interieur Binnen volgt het ene na het andere carbon hoogtepunt zich in een recordtempo op: midden-/tunnelconsole + dashboard finish laten zien uit welk racehout de in basis ‘keurige’ 4-deurs Berlina is gesneden. Alfa koos er bij deze generatie Giulia Q voor om ook de ultieme Veloce zetels te leveren, elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en met memory! De Nero bekleding treft u tevens op het dashboard + het afgevlakte sportstuur – inclusief carbon insert. Klassieke cijfers in digitale vorm nemen u mee terug naar vervlogen tijden. Tijden waarin digibeten nog niet bestonden en instrumentenpanelen analoog waren. Zó’n gevoel hoort de échte sportauto een liefhebber te geven!
Opties & extra’s Echter, achterblijven op de moderne technologie, ho maar. Onze Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is van alle technische gemakken voorzien, plus een beetje meer dan dat. Het aanwezige Driver Assistance Pack onderschrijft dit als geen ander. Daarnaast hebben de Italianen gelukkig ruimte gelaten voor ‘ouderwetse’ spielerei, zoals een uitlaatgeluid dat door merg en been gaat. Het feit dat de sound van de 6-cilinder boven die van het (overigens geweldig klinkende) Harman Kardon audiosysteem wordt verheven, zegt toch genoeg? Een melodie gemaakt door 520 daverende paarden; die gaat u niet op Apple CarPlay terugvinden!
Techniek & performance Aan de basis van het 520 pk sterke kloppend hart staat een juweel van een 2,9 liter V6 bi-turbomotor. Gekoppeld aan 8 automatische verzetten die enkel de achterwielen aandrijven, komt de kont met speels gemak de hoek om zetten. Maar liefst 600 Newtonmeters staan paraat om het rubber onder u te laten wegsmelten alsof het niets is. Wie echter gebruikmaakt van de geweldige tractie die de Giulia Q te bieden heeft, raast zonder plaatselijke mistbank te veroorzaken binnen 3,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Pas bij een topsnelheid van 308 km/h houdt de laatste – en misschien wel de beste sportsedan uit de moderne Alfa geschiedenis het voor gezien. Maar zijn toekomstig eigenaar? Die beseft zich op dat moment dat hij of zij nooit uitgespeeld raakt…