Deze Italiaanse schone komt rechtstreeks uit het Prins Hotel rollen. U kunt er dus van op aan dat de meesterlijke looks en magische techniek tot in perfectie bewaard zijn gebleven. Want wat is en blijft de Ferrari F355 toch een iconische supercar! Een rijdende legende met een prachtige ziel en een hart dat luistert naar de naam atmosferische V8. Nadat we 2 jaar geleden groot onderhoud hebben mogen uitvoeren aan de Gran Turismo Spider, is ze trouw gebleven aan ons Hotel. Origineel is de klassieker in Duitsland geleverd, maar sinds 2020 maakt de F355 F1 officieel deel uit van het Nederlandse wagenpark. En we waren niet van plan haar zomaar uit het oog te verliezen… Wie kan ons overtuigen van zijn of haar kunde om het wonder uit la bella Italia met net zoveel passie te koesteren als dat wij de afgelopen tijd hebben gedaan?
Historie De Ferrari F355 is het boegbeeld van de 90s supercars. Met zijn opwindende design en opzwepende techniek heeft hij heel wat wanden bekleed en harten gestolen. Het model stond aan de basis van ontelbare jongensdromen en is een geboren klassieker. In deze Targa-configuratie is hij een stukje zeldzamer, en daarmee begerenswaardiger dan zijn dichte Berlinetta broer of dakloze bloedverwant genaamd Spider. Sterker nog, in combinatie met de F1-transmissie is de GTS tamelijk uniek: slechts 529 exemplaren zijn ervan gebouwd van de in totaal zo’n 11.000 geproduceerde F355’s. Dat deze relatief dichtbij huis nieuw op kenteken is gezet, maakt ’t verhaal extra speciaal. In 2020 verhuisde de Italiaan van Duitsland naar Nederland, om vervolgens in 2023 kennis te maken met het vakmanschap in onze werkplaats: de Prinselijke technici voorzagen de Ferrari klassieker van een koninklijke servicebeurt. Onderhuids is de F355 GTS dus tot in perfectie geprepareerd, om vervolgens compleet vertroeteld te worden in ons Hotel, waar de bella macchina de afgelopen 2 jaar verbleef.
Exterieur De Ferrari F355 is een natuurlijk evolutie van de 348. Net als bij zijn voorganger verscheen er een dichte, open én halfopen versie. Hoewel het profiel vrijwel intact bleef, is het design opvallend anders. Rechte hoeken en scherpe details maakten plaats voor sierlijke rondingen, zonder al te veel aan het basisconcept te tornen. En dat is knap. Nóg knapper is het eindresultaat: de F355 behoort tot één van de fraaiste schepsels uit de Maranello koker ooit, en herdefinieerde het begrip exoot. Wie oog in oog heeft gestaan met deze Ferrari zal de schoonheid voor altijd scherp op het netvlies gebrand hebben staan. In Rosso Corsa maakt de GTS uiteraard de meeste indruk. De F355 ‘draagt’ het vurige rood alsof hij de kleur heeft uitgevonden. Een lage daklijn, brede carrosserie, karakteristieke klapkoplampen, grote luchtsleuven in de portieren en een optionele, doorschijnende Challenge Grille aan de achterzijde dragen bij aan de verpletterende uitstraling. Wat wil een liefhebber nog meer?
Interieur Een bijpassend interieur misschien? Kunt u ook afvinken: de met Nero lederen beklede cockpit is lekker no nonsens en ademt 90s stijl. Het compacte instrumentarium doet racy aan en bevat diepliggende kokers met daarin analoge tellers en meters voorzien van een subtiele chromen rand. In de brede tunnelconsole schitteren een aluminium pook en H-patroon door afwezigheid. In plaats daarvan hebben aluminium schakelflippers zich achter het stuurwiel verschuild. Deze knipoog naar de F1 is meteen een reden om de Alpine radio-/CD-speler volledig links te laten liggen. Immers, uiteindelijk is er slechts één ding waar u naar wilt luisteren…
Techniek & performance Of eigenlijk 380 ‘dingen’, want precies zoveel paarden stuurt de magisch klinkende 8-cilinder richting de achteras. De 3,5 liter V8 is zo atmosferisch als wat. Het accelereren van 0 naar 100 km/h binnen 4,7 seconden doet hij dus volledig op eigen kracht. Ook de topsnelheid van 295 km/h haalt hij zonder hulp van turbo’s. Dit onderstreept de puurheid van onze Italiaanse schone. De positie van de middenmotor en combinatie met de semiautomatische 6-bak genaamd F1, maakt dat niet enkel de sound exotisch is. Ook de handling en schakelmomenten staan in het verlengde van de ongedempte V8-pret. Binnen no time betrapt u uzelf erop dat die grijns niet meer van uw gezicht gaat. En is dat niet precies waar rijplezier over gaat?