De contouren van de Ferrari Roma lijken rechtstreeks uit een klassieker museum te komen. Zo elegant, zo sierlijk, zo puur. Maar dit meesterwerk uit Maranello stijgt in dat opzicht ver boven zichzelf uit dankzij een configuratie die enkel op legendes thuishoort. Natuurlijk doelen wij op het Blu Pozzi lakwerk: geen Ferrari tint waar zoveel historie aan kleeft als deze. Andere smaakmakers zijn er in de vorm van Terra Bruciata lederen Full Electric Daytona Seats en carbon interieurdetails. Zaken zoals ADAS Full Pack, MagneRide Dual Mode Suspension en een Passenger Display verraden de moderne tijdgeest waarin de Roma tot stand is gekomen. Kijken we hier naar het laatste échte stijlicoon onder de Italiaanse supercars? Zo ja, dan moeten we extra dankbaar zijn voor de aanwezigheid van een Front PPF af-fabriek…
Exterieur De Ferrari Roma is beeldschoon. Topdesigner Flavio Manzoni heeft zich met deze creatie van zijn beste kant laten zien. Tegelijkertijd zien we waar hij de inspiratie vandaan heeft gehaald: van Italiaanse schoonheden uit de jaren 60. Het cachet druipt bijna letterlijk van het ronde koetswerk af. Hier is duidelijk ‘de kunst van het weglaten’ toegepast. Luchtinlaten en -geleiders schitteren door afwezigheid. De hightech zit vooral goed verstopt onder de lange neus; daarmee loopt de Roma dus niet te koop. Waar dan wel mee? Met een eigentijdse klasse waar je ‘u’ tegen zegt. En dan is dit specifieke exemplaar ook nog eens ongekend chic verpakt: de iconische Blu Pozzi tint neemt ons spontaan mee terug naar vervlogen tijden. Tijden waarin de Ferrari 275 GTB, Daytona, F40, F355 en 550 Maranello nieuw in de showrooms schitterden. Dus ja, deze Roma schaart zich in een meer dan bijzonder rijtje. De 20 inch Forged Diamond velgen hebben een klassiek design, de Blu remklauwen erachter zijn fraai afgestemd op de carrosseriekleur. Deze Ferrari is mooi door zijn eenvoud! Precies daarom ontbreken de Scuderia Shields. Dat er niets zo duurzaam is als de schoonheid van de Roma wordt onderstreept door het feit dat de voorkant professioneel is ingepakt met een Paint Protection Film, om de lak optimaal te beschermen tegen allerlei externe invloeden.
Interieur Voorkomen dat er liefhebbers binnendringen kan het echter niet. Terecht, want het Terra Bruciata lederen interieur behoort qua stijl, sfeer en comfort met gemak tot één van onze favoriete werkplekken. Hoewel, werken… Voor een (nu al) historisch Ferrari erfstuk is de Roma opvallend vergevingsgezind. Ook de Daytona Seats – verwijzend naar het gelijknamige model uit de sixties, zitten formidabel en bieden maximale lichaamsondersteuning. Later zou blijken waarom dit zo belangrijk is… De combinatie met Nero delen, Marrone gordels en een carbon stuurwiel (inclusief LED Shift Indicator) + schakelflippers geven de Ferrari Roma een even veelzijdige als onderscheidende look. Wat een geweldige eyecatcher!
Opties & extra’s
Maar de designlegende moet het niet enkel van zijn uiterlijk en afwerking hebben. Qua uitrusting is onze Roma ook next level: ADAS Full Pack, volledig elektrisch verstelbare stoelen, MagneRide Dual Mode Suspension, een Passenger Display, achteruitrijcamera en Apple CarPlay bevestigen dat óók voor een klassieke schoonheid als deze Ferrari de tijd niet heeft stilgestaan.
Techniek & performance Gelukkig profiteert de performance hiervan mee: de V8 voorin de machinekamer levert een piekvermogen van maar liefst 620 pk en 761 Nm koppel. De 8-cilinder is ‘slechts’ 3,9 liter groot, maar krijgt hulp van dubbele turbopower. Samen maken ze een 0-100 km/h sprint binnen 3,4 seconden mogelijk. De topsnelheid is vastgesteld op een indrukwekkende 320 km/h. U hoeft echt niet helemaal tot aan de 8e versnelling door te schakelen om te beseffen dat de Ferrari onderhuids een beest is. Wie gaat er straks met deze bella vandoor?