De Testarossa is niet ‘zomaar’ een Ferrari klassieker. Het is een fenomeen. Een artistiek meesterwerk. Een rijdende legende die symbool staat voor een iconisch supercar tijdperk. Bovendien wordt dit designstatement gezien als dé auto die Ferrari historie representeert. Een groter compliment kun je een voertuig niet geven. Vele harten gloeiden Rosso onder de jeugd die de Testarossa massaal als wandbekleding gebruikte. Ook dit specifieke exemplaar is postermateriaal-waardig: nieuw geleverd in Frankrijk, waar de 1e eigenaar maar liefst 35 jaar onafgebroken in het bezit was van de Italiaanse beroemdheid. Zijn opvolger spendeerde afgelopen jaar maar liefst 15.000 euro aan de Ferrari Classic. Kroymans zorgde ervoor dat de Testarossa technisch in absolute topconditie werd teruggebracht. Iets waar u optimaal van gaat profiteren. Immers, verkocht bent u sowieso wel na een bezichtiging. Laat staan na een proefrit.
Historie We hebben de actiebeelden van detective James Sonny Crockett allemaal nog vers op het netvlies staan. De rol van de Ferrari Testarossa in de Amerikaanse hitserie Miami Vice heeft zeker bijgedragen aan de immense populariteit van deze bella macchina. Maar de 80s / 90s supercar is zoveel meer dan een gerespecteerde filmster. Het is pure kunst, voortgevloeid uit de pen van designlegende Pininfarina. De opvolger van de Berlinetta Boxer deelt de techniek met zijn voorganger, maar brak met vele standaarden op het gebied van vormgeving. De naam Testarossa verwijst naar de gelijknamige 250 Testa Rossa racer uit de jaren 50, bekend om zijn vuurrode kleppendeksel. Speciaal aan dit specifieke exemplaar is dat hij de eerste 35 jaar in het bezit was van één en dezelfde Franse eigenaar. Om maar aan te geven hoe verknocht een liefhebber aan zijn droomauto kan zijn. In 2024 verwezenlijkte een Belgische eigenaar zijn Testarossa-droom. Gekocht bij Prins, onderhouden door Kroymans: zij schreven afgelopen jaar een factuur uit t.w.v. 15.000 euro om de Ferrari klassieker in de technische staat te krijgen die het verdient. Kortom, deze droomauto is gekoesterd én vertroeteld. En nu helemaal klaar om zijn toekomstige eigenaar in de watten te leggen.
Exterieur Dat de Testarossa het goed deed op de cameralens, staat buiten kijf. Logisch ook, want de enige manier om op te vallen in een exotische omgeving als Miami, is door zelf een exoot te zijn. Pininfarina is een natuurtalent als het gaat om karakteristieke auto-ontwerpen fabriceren. Echter, met de Ferrari Testarossa excelleerde hij op elk gebied. Het lijnenspel is vlijmscherp, het profiel onmiskenbaar en de details zijn uitermate origineel. Dit klassieke steigerende paard is met niets en niemand te vergelijken. Van de dubbele ronde lichtclusters in de klapkoplampen, tot de breed toelopende achterzijde, extreem lage daklijn, ‘vinnen’ in het verlengde van de luchtinlaten opzij en de ‘lamellen’ die de achterlichtunits afdekken; de Testarossa is de definitie van eyecatcher. Zeker in het Rosso; de kleur die hij met meer flair draagt dan elke andere Ferrari.
Interieur Zo toepasselijk en sprekend als de vlammende exterieurkleur op dit exemplaar is, zo cool en collected is de aankleding van het Nero lederen interieur. De hoekige configuratie van het dashboard, de midden-/tunnelconsole en stoelen is er echter niet minder karakteristiek om. Fraai is het feit dat de 3 aluminium spaken uit het lederen stuurwiel een zwarte finish hebben, en zo een perfecte match vormen met de rest van het binnenwerk. Subtiele contraststiksels in het stuur en feloranje opschriften in de analoge weergave van alle tellers en meters geven de Testarossa cockpit extra jeu. Achter de klep bovenop het dashboard schuilt een klassieke Alpine radio-/CD-speler. Maar de meeste aandacht verdient toch wel de zwarte pook die statig boven een iconisch H-patroon uittorent.
Techniek & performance Wie de handmatige bediening van de transmissie met een soepele ‘klik’ door de schitterend uitgefreesde aluminium schakelcoulissen weet te manoeuvreren, wordt getrakteerd op een indrukwekkende acceleratie. In de Ferrari Testarossa is die acceleratie extra verslavend dankzij een oorverdovend mooie sound van een atmosferische 4,9 liter V12 inclusief platte lay-out à la Berlinetta Boxer. De 12-cilinder brult het uit van genot, net als de inzittenden, zeker wanneer de speelse 40/60 gewichtsverdeling goed tot z’n recht komt. Wie een beroep doet op alle 390 aanwezige paarden, moet niet verrast zijn door de ‘losse’ achterkant. Echter, dát deze Testarossa al uw zintuigen verrast, is een garantie. Beleef het zelf bij Prins.